Van Varmahilð naar Borgarnes

22 augustus 2022 - Staður, IJsland

Vandaag begon vroeg met een brandalarm in het hotel. Dus (bijna) iedereen naar buiten om 6 uur. Gezellig hoor. Na een paar minuten kwam de eigenaar aangereden en controleerde het pand. Niets aan de hand, waarschijnlijk iemand iets te warm gedoucht.

Na terugkomst op de kamer zijn we ook maar gaan douchen en alles inpakken. Vandaag gaat de reis richting het schiereiland Snaefellsnes. Dit is in het westen van IJsland.

Eerste stop is al enkele kilometers van het hotel. Een oud van turf en drijfhout gemaakte kerk, de Viðimýri kerk.

Daarna rijden we via Blönduós naar Vatnsdalhólar. Dit zijn kleine bergjes die veroorzaakt zijn door aardverschuivingen. Het lijkt net alsof dit hopen steenpuin zijn.

Vandaar willen we doorrijden naar het zeehondenstrand maar na zo’n 10 km op een onverhard pad te hebben gereden met zoveel gaten in de weg besloten om terug te gaan naar de normale weg. Tip is om dikkere banden onder de auto te leggen en niet die mooie sportbanden die wij eronder hebben liggen :-).

Op weg naar de supercharger komen we langs een klein dorpje Laugarbakki waar we een kopje koffie doen bij een benzinepomp. Op het raam staat al “not a normal gasstation”. Nou daar is niets teveel aan gezegd. De hele shop staat vol met oude dingen als computers en telefoons enzovoorts. Ook wordt hier zelfgemaakte kleding en snuisterijtjes verkocht. Na de koffie door naar de supercharger in Staðarskáli. Hier laden we de auto bij voor de rest van de dag. Bij hotel is ook een lader dus daar kunnen we voor morgen ook bijladen. We eten even snel wat om daarna door te rijden naar Bifröst.

Bij Bifröst ligt de Gràbrók explosiekrater die met een trap naar boven te bereiken is. Ik weet niet hoeveel treden het waren maar genoeg. Bovenop is het niet zo spectaculair als de explosiekrater van Hverfell die we enkele dagen geleden hebben rondgelopen. Maar ook deze krater lopen we rond.

Vanaf hier rijden we door naar het hotel Rjukandi. We komen rond 16 uur aan en het zonnetje schijnt heerlijk, dus we genieten er even van zo voor het huisje

1. Adrie en Leny:
    22 augustus 2022
    Het ziet er weer leuk uit. Genieten maar.
  2. Yvonne:
    Ziet er mooi uit.
  3. Cris:
    23 augustus 2022
    Wel even schrikken van het brandalarm!
  4. Tesla 2 Iceland:
    23 augustus 2022
    Cris valt wel mee hoor. Wij zijn dit gewend. Enkele jaren geleden in Engeland hadden we dit 3x in één vakantie
  5. Cris:
    23 augustus 2022
    O dan valt het mee. Wij zijn in Spanje op vakantie geweest maar hebben daar echt bosbranden gezien en dan denk je toch wel even na. Wij zaten in de bergen met bomen om ons heen! 🤔 maar goed alles is goed verlopen gelukkig.
  6. Tesla 2 Iceland:
    23 augustus 2022
    Ja dat lijkt me wel heftig zo’n brand zo dichtbij.
  7. Cris:
    24 augustus 2022
    Dat is het zeker. Niet te lang overna denken..... Heel dichtbij was het gelukkig niet en als het dichtbij zou zijn dan wordt je gelijk geëvacueerd.