Bijna het laatste verhaal

1 september 2022 - Tórshavn, Faeröer

We zitten al weer een poosje op de boot terug van IJsland naar Denemarken. We stoppen op 1 september rond 16:00 uur lokale tijd nog even in Tórshavn. Hier gaan, net als wij, er een hoop mensen nog even af om nog een rondje door de stad te lopen. Maar na een uurtje of twee zijn de meeste mensen ook al weer terug aan boord. Rond 20:00 uur varen we weg en de volgende stop is Hirtshals in Denemarken op 3 september. Dit geeft even tijd om de vakantie te overdenken.

In 2019 ontstond het idee om met de auto naar IJsland te gaan. En zoals altijd is de reden omdat wij denken dat het kan. Met onze reisagent van Norden Trips gaan we ons voorbereiden om een leuke route en op welke wijze we die kant op gaan. In 2019 waren er nog niet zo heel veel oplaadpunten op IJsland en de Faeröer Eilanden. Dus we moesten goed uitzoeken op welke wijze de laadpunten aan kunnen en wat we ervoor nodig hebben. Maar na een aantal keren heen en weer gepingpongd te hebben, hadden we een naar ons idee goed te doen schema rond. We zouden tweede week van augustus 2020 vertrekken vanuit Noord Denemarken naar de Faeröer Eilanden en met een korte tussenstop van drie dagen door naar IJsland.

En toen kwam maart 2020…. we weten allemaal dat de wereld er ineens heel anders uitzag. Dus de vakantie werd al heel snel verschoven naar 2021. Maar ook helaas die zomer waren er vele beperkingen, dus doorschuiven naar 2022. En gelukkig ging het toen wel door met als bonus misschien wel een vulkaan die aan het uitbarsten was.

Op 12 augustus 2022 was het zover en zijn we vertrokken naar Denemarken voor onze eerste nacht. De rest hebben jullie hiervoor kunnen lezen, dus dat gaan we niet nogmaals bespreken. Maar zoals ik al schreef is dit een mooi moment om een algemeen gevoel te geven van de hele vakantie.

Zowel de Faeröer eilanden als ook IJsland zijn twee hele unieke landen door hun ligging en natuur. Het weer kan zeer wisselvallig zijn, maar wij hebben geluk gehad, op enkele dagen na. En volgens de lokale bewoners zijn er echt hele slechte weken ons vooraf gegaan. Wij vinden beide de Faeröer Eilanden een stukje mooier kwa natuur en door zijn compacte formaat ook erg makkelijk te bereizen.  De wegen zijn goed berijdbaar en doordat het niet mega druk is kan je overal lekker doorrijden.

Het feit dat het 18 eilanden zijn maakt dat je regelmatig door een zeetunnel of over een brug heen moet. We hebben de pontjes niet gedaan in verband met ons gebrek aan tijd. Dat is iets waar we beide achteraf wel wat meer van hadden willen zien. We hadden op een of andere manier wel meer dagen op de Faeröer Eilanden willen zijn. Maar dat is met de kennis van nu. Wellicht gaan we nog een keer terug naar de Faeröer Eilanden maar dan voor 1 of 1,5 week. We hebben het gevoel bij lange na niet alles te hebben gezien. En het land kent genoeg oplaadpunten van SEV om het land te doorkruisen.

Dan IJsland, ja dat is met zijn vulkanen en watervallen een heel bijzonder land. De foto’s doen helaas echt geen recht aan de schoonheid van het land. De rondreis is in twee weken goed te doen, zonder dat je het gevoel hebt veel te missen. Doordat we niet veel activiteiten vooraf hadden vastgelegd geeft dat veel ruimte om zelf te bepalen wat je wel of niet wil bekijken. De informatie van Norden Trips is ruim voldoende om keuzes te maken, waarbij ik durf te beweren dat wij zeker 80% van de genoemde zaken hebben bekeken of gedaan.

Ook IJsland is ondertussen aardig voorzien van oplaadpunten van Tesla (nog alleen voor Tesla), ON en N1. Wij hebben naast Tesla Superchargers vooral gebruik gemaakt van de laadpunten van ON. Je kan hier een account aanmaken en koppelen aan je creditcard. Soms start het laden niet in één keer, maar dan nogmaals proberen en dan lukt het wel. Wij dachten deze punten met een laadsleutel van Plugsurfing te kunnen starten, maar dat lukt niet. Maar ik had gelukkig ook account aangemaakt bij ON. De N1 laders zouden met de creditcard aan kunnen, maar die hebben we niet geprobeerd. Wij hebben ons wel vergist in de hoeveelheid ‘onverharde’ gravelwegen. Deze zijn goed te berijden als je een beetje goede dikke banden onder de auto heb liggen, maar wij waren met onze zomerbandjes gegaan die 45 mm hoog zijn en op lichtmetalen velgen liggen. Wellicht zou het wel goed gaan, maar na de bij elkaar zo’n 30 km aan onverharde wegen die we wel hebben geprobeerd was ik er geen fan van. Dus tip is zorg ervoor dat je met stevige banden hierheen ga, dan kan je ook de leuke gravelwegen berijden. Maar we denken niet veel gemist te hebben, maar dat weten we nooit zeker omdat we er niet geweest zijn :-).

Om IJsland echt te ontdekken moet je denk ik wel met een echte 4x4 hierheen, zodat je echt de binnenlanden in kan rijden. IJsland was zoals de foto’s al een beetje weergeven echt een bizar afwisselde land. Het noorden is echt kaal met soms 150 km aan lava landschappen, waar niemand woont en bijna geen beest leeft, tot het groene zuiden waar het wemelt van vogels en andere beesten. Reykjavik is een leuke stad, maar wij zouden er zelf max 3 dagen naartoe gaan als je een city trip zou doen. Het is een compacte stad en je hebt de stad snel door en ook gezien. De golden circle moet je doen, maar is daardoor ook heel toeristisch, dat was voor ons wel even wennen na toch dagen een soort van alleen bij attracties te staan of met slechts enkele mensen tegelijk.

Het blijft voor ons altijd weer confronterend wat de invloed van de klimaatverandering is. We hebben dit al eerder in Noorwegen ook gezien, dat vooral de ijsvlaktes/gletsjers zichzelf ontzettend snel terug trekken. In IJsland berekenen de modellen dat rond 2100 er geen ijs meer op IJsland is. Als je bedenkt dat de huidige ijs pakket bij elkaar nog 17.000 km2 kwa oppervlakte is, die op sommige plekken nog 1 km dik is, dan komt er nog een hoop water in de zee. Hopelijk kunnen we het met z’n allen het tij nog een beetje keren, maar dan moet er wel wat gebeuren.

Zaterdag 3 september hebben we nog een reis dag naar huis vanuit Hirtshals en dan zit de vakantie er echt op. Mocht je de kans hebben om naar deze twee landen te gaan, dan zou ik het zeker doen. Het is niet goedkoop, zeker niet als je met de eigen auto wil gaan, maar het is het dubbel en dwars waard.

Dan willen wij iedereen bedanken die meegelezen en meegeleefd heeft en in het bijzonder Carla Huijser van Norden Trips (http://www.nordentrip.nl) die wederom een zeer mooie reis voor ons heeft gemaakt met een goede balans van activiteiten en verblijven. Op naar de volgende uitdaging!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie en Leny:
    1 september 2022
    Wij hebben heerlijk genoten van jullie reis (wij zijn mee gelift) nog een fijne bootreis en goede rit terug naar jullie huis. Bedankt.🥰
  2. Ome Joop en tante Janny:
    2 september 2022
    Aan de ene kant een land zo somber, zeg maar 'zwart' en dor en aan de andere kant zoveel natuurschoon in één land (hebben we nou de geisers gemist?)! Prachtig die bijzondere contrasten!
    Hebben jullie toevallig papegaaiduikers in het echt gezien? Blijkbaar moeilijk te spotten die vogels! En onderweg een 'car'vriendschap ontstaan met de PJ X 48 zagen we wel: foto 22 augustus en foto 30 augustus, knusjes naast elkaar… 😉
    Dat deze reis een onvergetelijke indruk op jullie heeft gemaakt, valt niet moeilijk te raden en dat de grootsheid van alle indrukken op de foto’s niet overkomt zoals jullie het ervaren hebben, snappen we.
    Maar toch… het was in één woord schitterend om (op afstand) mee te beleven! Dank voor jullie geweldige reisverslag! Liefs xxx
  3. Tesla 2 Iceland:
    2 september 2022
    Hi tante en oom, ja de geisers heb je gemist daar zijn we 27 augustus geweest op onze ronde langs de golden Circle. Helaas hebben ook deze vakantie de papegaaienduikers niet gezien. We zaten sowieso tegen het einde van het seizoen. Ja en die stekkerauto’s kom je toch regelmatig weer tegen op de route 😉. Graag gedaan en op naar de volgende vakantie.
  4. Ome Joop en tante Janny:
    2 september 2022
    Dom zeg, wel alle foto's bekeken, maar niet alle filmpjes :-( PRACHTIG!
    Voor morgen: wel thuis!
  5. Randolph:
    2 september 2022
    Ik heb genoten van jullie verhalen, foto’s en video’s. Dank jullie wel dat ik heb mee mogen genieten. Superlatieven te kort. Mijn tong raakte af en toe wel in de knoop. Een heel goede en veilige reis terug naar huis. In ieder geval stekkerpalen genoeg onderweg toch? Eigou góda ferd! Goeie reis! (Ik heb het in ieder geval geprobeerd)
  6. W Groen:
    3 september 2022
    Wat een prachtig verhaal en foto’s !
    Bedankt
  7. Willy:
    3 september 2022
    Leuk dat jullie IJsland zo goed bevallen is. Jullie positieve ervaring op de Faroër is wel iets om te onthouden.