Skaftafell en gletsjertocht

29 augustus 2022 - Skaftafell, IJsland

Vandaag gaan we op gletsjertocht, dit is pas vanmiddag. In de ochtend lopen we een rondje van zo’n 7 kilometer door de heuvels van Skaftafell. Het is een pittig rondje met veel op en neer gaan. Na zo’n twee uur hebben we hem rond en hebben we genoten van de uitzichten.  We gaan even terug naar hotel, dit is 5 minuutjes rijden, om broodje te eten en op te frissen.

We gaan op gletsjertocht. We melden ons bij de organisatie en rond 14:00uur worden we voorzien van safelinegordel, ijsschoenen, helm en een houweel. We stappen met de groep in een 4x4 bus en rijden naar de gletsjer waar we beginnen aan onze tocht. Eerst klimmen we de berg omhoog naar het ijs waar we de ijsschoenen onderbinden. Daarna lopen we in zo’n 2 uur over de gletsjer heen langs verschillende aspecten van de uitloper van de gletsjer. Het is heel apart dit te zien, ook met al dat smeltwater wat een weg zoekt over, maar ook zeker door het ijs. Ook is hier te zien wat opwarming doet met de gletsjers. Deze trekken zich terug omdat er in de winter minder ijs bijkomt, dan er in de zomer verdwijnt. Na een ‘bumpy’ ritje terug gaan we naar het hotel en maken ons klaar voor de avond. We gaan even wat eten aan de overkant bij een hamburgertent (na al dat uiteten willen we gewoon effe snacken). Morgen gaan we weer verder en hebben ‘s morgens een Zodiac tour in het gletsjer meer. Daarna door naar onze laatste avond in IJsland :-(.

1. Adrie en Leny:
    29 augustus 2022
    Prachtig
  2. Cris:
    30 augustus 2022
    Tis weer fantastisch om te zien waar jullie allemaal komen! 👌 veel plezier vanmiddag.