Zodiac excursie en door naar Djúpivogur

30 augustus 2022 - Djúpivogur, IJsland

Vandaag gaan we na het ontbijt richting onze laatste excursie. We gaan met een zodiac het water op om tussen het gletsjerijs door te varen. Dit gletsjerijs doet er een jaar over om in de oceaan terecht te komen. Voor we daar aankomen stoppen we op Diamond beach. Dit strand zegt de naam al is waar een deel van de ijsblokken aan land aanspoelt. Dit lijken op het zwarte zand van het strand net op diamanten. Echt heel apart om te zien.

Daarna rijden we door naar de startlokatie van de excursie met de Zodiac. Met de Zodiac gaan we het gletsjermeer op en varen we tussen de ijsbergen die richting zee drijven. De ijsbergen doen er een jaar over om van de gletsjer aan te komen in de oceaan. Ze zijn dan nog maar heel klein.
De vaartocht is heel gaaf en we varen tot aan de gletsjer zelf. Ook hier geldt dat in de laatste 30 jaar de gletsjer echt heel erg hard gesmolten is. We moeten nu 8 km varen naar de gletsjer. Dit was 30 jaar geleden maar 3 km.

Na de excursie rijden we door naar de gletsjerijsmaker Brunnhóll. Het ijs heet ‘Jöklaís’. We bestellen beide een ijsje. Het is heerlijk ijs, maar of ie nou echt anders smaakt dan een normaal ijsje?? Van hier rijden we naar Höfn.

Overigens hebben we de afgelopen dagen echt mazzel gehad met het weer, want vandaag is het heel mistig geworden na de Zodiac-tocht en regent het ook een beetje.

We stoppen in Höfn om te lunchen in een heel klein tentje maar heel druk. Na het eten hangen we de auto even aan de Tesla supercharger die in het dorp staat en rijden daarna door naar het hotel in Djúpivogur. Het hotel is vanaf Höfn nog 1,5 uur rijden.

De route van Höfn naar Djúpivogur is ondanks het mindere weer nog steeds gaaf. De R1 gaat grotendeels langs de kust van IJsland en je heb dus zicht op de oceaan en op de bergen waar we langs rijden. Het hotel ligt midden in het dorp op loopafstand van de oplaadpunt van ON. We checken in bij het hotel en rijden de auto naar de oplader.

Bij de lader staat een Mini Electric, maar die is niet aangesloten. Dus ik loop al te mopperen op hem, komt de bestuurder aangelopen. Is het de jongen uit Servië die we ook al een keer voor Reykjavik hebben ontmoet bij een ander oplaadpunt. Hij maakt een reportage over de ervaringen met een Mini Electric door IJsland. Ter illustratie: hij heeft in 2500 km meer dan 30x geladen. Wij hebben met onze huidige 4037 km (incl. Duitsland en Denemarken) nu 23x geladen. En we laden hier in IJsland dus vaker, soms met een halve accu, omdat we minder opladers onderweg hebben of omdat het handig is qua hotel in combinatie met oplader.

Morgen is laatste dag van IJsland die eindigt in de haven van Seydisfjordur. Daar waar de rondreis van IJsland ook begon. Hiermee hebben we in 14 dagen een rondreis op IJsland gemaakt.

Uiterlijk morgen om 20:00 uur vertrekt de boot richting Denemarken. We zullen drie nachten aan boord zijn en zaterdagochtend rond 11 uur aankomen in Denemarken. Maar zover is het nog niet, eerst nog een dag langs de kust van IJsland.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees en jannie:
    30 augustus 2022
    Super mooi geniet er nog van 😘
  2. Yvonne:
    30 augustus 2022
    Weer mooie foto's. Ik ga donderdag ervan genieten.