De reis naar Skaftafell

28 augustus 2022 - Skaftafell, IJsland

Vandaag gaan we door richting Höfn. Als eerste stop zijn we bij de Seljalandfoss waterval. Dit is de beroemde waterval waar je achter langs kan lopen. Op de parkeerplaats waren er mensen die een regenbroek aandeden. Nou daar kwamen we dus achter waarom het beter was geweest om te doen. Wij zijn in onze travelbroek (niet-waterdicht) en onze traveljack (wel waterdicht) achterlangs gegaan. Maar door alle nevel waren we in een vloek en een zucht doorweekt. Maar gelukkig is het ook vandaag 12 graden. En met een bakkie koffie aan het einde drogen we een beetje op in de zon. Geleerde les: als anderen een regenbroek aan doen, dan moet je niet eigenwijs zijn.

Na de koffie gaan we verder naar Skógar en onderweg zien we een soort mini-huisje. We stoppen op de parkeerplaats en gaan ernaar toe. Als we binnen lopen dan komen we in een soort magische wereld terecht met kabouters.

Door naar Skógarfoss waterval. De mooiste waterval van IJsland wordt er beweerd. En het is een gave waterval. Om boven te komen moet je honderden (466 geteld door Silvia) tredes naar boven lopen, maar je wordt beloond met een gaaf uitzicht op de waterval vanaf boven. Er vliegen hier ook veel meeuwen die door de nevel heen vliegen (zie filmpje). Vanaf beneden is het ook imposant om het water te zien wat van 62 meter hoog naar beneden valt.

We gaan door naar het gecrashte vliegtuig wat een stukje verderop op het strand ligt. Het is dik 3,5 km lopen naar het vliegtuig, maar dan ligt ie er ook op het strand. Bizar gezicht want pas in de laatste 2 minuten zie je hem liggen.

We rijden door en stoppen in Vik bij het zwarte strand en de rotsformatie die erbij staat.

We kopen even broodjes bij de pomp, want we moeten nog een heel stuk rijden naar het hotel en onderweg is nog wel wat te zien. We rijden eerst 50 km door lava velden heen van oude uitbarstingen. Echt of je op de maan rij. Daarna rijden we nog 40 km door een gravellandschap, waarbij we in de verte de Skaftafell gletsjer op zien doemen.

Ons hotel ligt aan de voet van de Skaftafell gletsjer waar we morgen ook onze gletsjertocht gaan maken. We checken uiteindelijk om 18 uur in bij het hotel.

Achter het hotel loopt er een paadje langs de gletsjer. We zetten de auto aan de snellaadpaal bij de benzinepomp aan de overkant en lopen het rondje langs de gletsjer van zo’n 25 minuten. Blijft indrukwekkend zo’n pak ijs wat langzaam naar beneden glijd.

Morgen zoals al gemeld gaan we een wandeltocht op de gletsjer maken. Dit is in de middag, dus we gaan ‘s morgens nog even in de omgeving kijken wat er te zien is.

1. Pa en ma:
    29 augustus 2022
    Het is weer indruk wekkend en grappig die kabouters.
    Geniet nog even in IJSLAND.
    Groetjes van ons.
  2. Willy:
    29 augustus 2022
    Jullie maken het "rondje" via de westkant?
  3. Tesla 2 Iceland:
    29 augustus 2022
    We rijden tegen de klok in en begonnen in het oosten