De Golden Circle (Zuid IJsland)

27 augustus 2022 - Hvolsvöllur, IJsland

Vandaag gaan we de beroemde Golden Circle rijden. Als eerste stoppen we in het gebied Thingvellir wat een grote vlakte is met ook hier de scheur tussen de continentale platen van Amerika en Europa. Bij het uitzichtpunt Allmannagjá is een mooi uitzicht over het meer en de naastgelegen kloof. Het is bizar druk, maar dat zal vandaag overal zijn. Dit gedeelte  is het meest toeristische deel van IJsland.

Na deze bezichtiging rijden we door richting Geyser. Dit plaatsje is beroemd om zijn geisers. Zie video’s en foto’s voor de beelden. Ook een uitbarsting in slow-motion toegevoegd. Ook hier echt bizar druk met mensen en dat voor iets wat zo’n 10 seconden duurt en waar je ongeveer telkens 5-10 minuten op moet wachten. Maar het is het waard. Zo zonder waarschuwing ineens kokend water uit de aarde is echt bizar.

Na een uurtje en diverse filmpjes en foto’s maken bij de geisers gaan we door naar de Gullfoss watervallen. Even een hapje eten bij Gullfoss en dan op naar de waterval. Als de zon schijnt (en dat doet ie) dan zouden we regenbogen in het water moeten zien. Nou en of we die hebben gezien. Wat een grote waterval en wat een hoop water komt er naar beneden.

Na dit bezoek gaan we richting hotel rijden. Het is nog een goede 1,5 uur rijden. Onderweg maar even laden en een ijsje eten in het zonnetje. Heerlijk! Het is vandaag gewoon 18 graden geworden in het zuiden van IJsland. We lopen dus al een groot deel van de dag in ons t-shirtje.

Na het laden rijden we door richting het hotel. In het dorpje net voor het hotel bevind zich het museum LAVA. Die, je raad het al, gaat over de vulkanen en de lava. Je begint met een film over de uitbarstingen van de laatste tientallen jaren. Versterkt met beelden van de uitbarstingen zelf. Daarna kan je een interactieve deel van het museum in. Hier zie je diverse dingen en ervaar je bijvoorbeeld een aardbeving door een trillende vloer en zie je op schaal de kern van magma onder IJsland. Na het bezoek rijden we door naar het hotel en checken in. Auto kan nog even aan de lader die hier hangt van het hotel. Dus morgen helemaal vol als we wegrijden.

Morgen gaan we richting Vik. Onderweg zullen we weer diverse dingen zien.

1. Adrie en Leny:
    27 augustus 2022
    Het is weer prachtig wat beleven jullie veel.
  2. Willy:
    28 augustus 2022
    Het blijft een indrukwekkend land(schap)