Inside the vulcano

26 augustus 2022 - Hveragerði, IJsland

Vandaag rustig opgestaan. Na het ontbijt de spullen ingepakt en op tijd naar onze excursie gereden die vandaag de vulkaan in gaat. We zijn veels te vroeg, maar we mogen een groep eerder mee. Dus in plaats van 12 uur gaan we mee met de groep van 11 uur.

Rond half 12 vertrekken we met de groep. Het is 45 minuten lopen naar de vulkaan zelf. Aangekomen bij de vulkaan worden we opgesplitst in groepjes van max 8 personen. Wij zijn met twee andere mensen de laatste groep die naar beneden gaan. Na het aantrekken van de valgordel en het opzetten van de helm gaan we nog een klein stukje naar boven om bij de lift uit te komen.

De lift doet er 6 minuten over om de 120 meter af te dalen de vulkaan in. Deze vulkaan is de enige die je zo diep kan betreden op de hele wereld. Dit komt door een geluk van factoren die ervoor zorgde dat de lava niet stolde, maar terugzakte in de aarde.

Dankzij National Geographic Chanel kwam er in de jaren 90 een eerste lift om materiaal naar beneden te brengen om opnamen te maken. De lift hebben ze achter gelaten en daarvan is deze attractie gemaakt. Natuurlijk is het liftsysteem ondertussen vervangen, maar het principe is gelijk gebleven.

Het afdalen is een beleving op zich. Maar aangekomen om de bodem is het echt adembenemend. Al die kleuren en het beseft dat je 120 meter de aarde bent ingegaan is indrukwekkend. Zie foto’s voor een impressie, maar het doet geen recht aan de werkelijkheid.

Op de bodem kan je een rondje lopen / klauteren langs de wanden. Na een half uurtje gaan we weer naar boven met de lift. Bovengekomen krijgen we nog een lekkere soep aangebode. Na de soep lopen we de 3 km weer terug naar de auto. We rijden naar onze volgende slaapplek in Hveragerði. Dit hotel ligt op een warmwaterbron, dus ze hebben een natuurlijk verwarmt zwembad en een hottub. We checken in en brengen de spullen naar de kamer. Silvia gaat lekker de hottub in en ik ga even de auto volladen voor morgen, onderweg zijn ook wel laders, maar liever nu even 30 minuten aan de lader hangen, dan morgen tussendoor. Helaas deze keer geen lader bij het hotel zelf. Maar wel in het dorp. Vanavond eten we in het restaurant van het hotel. Lekker makkelijk.

Morgen gaan we de golden cirkel doen. Dit is langs alle highlights in dit gebied. Denk aan geisers en zo. Maar daarover morgen meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maarten:
    27 augustus 2022
    Heel gaaf!
  2. Jan:
    27 augustus 2022
    Mooi land he, heb er ook echt van genoten