Van Húsavik naar Varmahilð

21 augustus 2022 - Varmahlíð, IJsland

Vanmorgen weer lekker op tijd wakker. Het menselijk lichaam laat zich slecht bijsturen qua tijden. Dus 7:30 uur aan het ontbijt. Om 8:30 uur zitten we weer in de auto.

Onze eerste stop zijn de Goðafoss watervallen. Deze waterval is ‘slechts’ 12 meter hoog maar wat gaaf. Hier komt een hoop water tegelijk naar beneden. Het is wel echt een toeristische trekpleister als je het aantal bussen ziet. Maar als je de foto’s ziet snap je het wel.

Na een korte detour langs een houtvester zijn we doorgereden naar Laudar. Dit plaatsje heeft een boerderij met een kerkje in IJsland in de oude staat. De boerderij is gedeeltelijk in de grond gebouwd. Dus van buiten lijkt het klein, maar van binnen is het groot en alles is aan elkaar gebouwd. Ook hier waren de mensen in de vorige eeuw een stuk kleiner dan nu.

We rijden door naar Akureyri waar vlakbij het Jólahùsið (Kerstmanhuis) staat. Natuurlijk moesten we even langs. Hij is niet thuis, maar ver weg kan ie niet zijn want de was hangt buiten.

Van hier rijden wij naar het nabij gelegen stadje Akureyri. Het is lunchtijd. Dus auto aan de stekker bij een snellader en wij aan een salade. De middag bestaat uit een rondje door het gebied rijden en eindigt in ons hotel in Varmhalid.

Het rondje is een mooie toertocht langs de volgende plaatsen Dalvik, Ólafsflördur, Sliglufjördur, Hofsós, Saudórkrókur naar Varmahilð. Vlakbij het hotel is een snellader, dus spullen in het hotel en inchecken. Auto aan de lader en wij nog wat drinken halen voor vanavond op de kamer. Daarna teruglopen naar hotel en klaar maken voor het avondeten

1. Pa en ma:
    21 augustus 2022
    Het is weer prachtig om het te volgen met al die foto's schitterend ben best wel jaloers.
    Geniet er nog even van.