Van Myvatn naar Húsavik (walvishoofdstad van IJsland)

20 augustus 2022 - Húsavík, IJsland

Vandaag vertrekken we richting Húsavik aan de oceaan. In het reisboekje staat een leuke route over een grotendeels onverharde weg. We hebben in eerste instantie deze route genomen, maar na zo’n 10 km op de onverharde weg besloten om om te draaien. Ik heb niet echte hoge banden onder de auto en met alle gaten in de weg en de regen die valt durf ik het niet nog 100 km aan. Dus we draaien om en nemen de geasfalteerde weg naar Húsavik. Is een heel stuk saaier, maar wel sneller.

Bij Húsavik aangekomen besluiten we wel om naar de vallei van Asbyrgi te rijden. Deze vallei is zelfs met de mist die er nu hangt echt mooi. De stenen wanden gaan loodrecht omhoog en de vallei is hartstikke groen. Na dit bezoek rijden we de weg weer terug naar Húsavik.

We gaan een broodje eten als lunch en laden daar gelijk de auto op. Na het laden checken we in bij het hotel in het dorpje.

We moeten ons om 16:00 uur melden bij de excursie voor de walvissentocht. Bij aankomst bij de excursiebalie was het al verdacht rustig. Helaas is de tour geannuleerd in verband met het slechte weer. We kunnen morgenavond mee, maar die wordt wellicht ook geannuleerd in verband met de slechte verwachting. En bij ons past het niet in het reisschema. Als troost gaan we in het naastgelegen walvismuseum kijken en leren hoe het hier in IJsland met de walvisvangst ging.

Vanavond hapje eten bij IJslands visrestaurant Naustið en dan morgen door richting meer het westen van IJsland. Soms is het zoals het is, maar wellicht komen er meer mogelijkheden om op walvissafari te gaan.

1. Cris:
    20 augustus 2022
    De foto's zien er echt weer mooi uit. Lekker genieten zo. Nog veel plezier. 😘
  2. Yvonne:
    22 augustus 2022
    Jammer jammer van de geannuleerde tour maar jullie reis is weer superleuk om te volgen :-)