Rondje op schiereiland Snæfellsnes

23 augustus 2022 - Vegamót, IJsland

Vanmorgen lekker rustig wakker geworden. Na het ontbijt ons voorbereid om ons dagje in het Snæfellsnes gebied. We rijden vandaag een rondje over het schiereiland. Er is hier genoeg te zien om ons een dagje te vermaken.

Bij het wegrijden bij het hotel komen we na enkele kilometers aan bij een waterbron waar het water diep uit de grond wordt gehaald. Dit water is vol met mineralen en metalen en dat proef je wel duidelijk.  We nemen een slok, maar om een hele fles te vullen “nee bedankt”.

Daarna rijden we een stuk door om bij Utri Tunga te kijken of er zeehonden zijn. Het is wel even zoeken maar er ligt er gelukkig eentje op het strand.

We rijden door naar de zwarte kerk die helemaal van hout is gemaakt. De kerk stamt uit 1847.

We gaan door naar de Rauðfeldsgja canyon. Het is een stevig kwartiertje lopen naar boven, maar de beloning is er zeker. Wat gaaf om een kloof in te lopen en door de huidige zonstand krijgen we mooie foto’s van de kloof. Check de foto’s van de canyon.

We rijden verder en zien in de verte de rotsformatie van Lóndrangar opdoemen. We stoppen en lopen via alternatief aangegeven pad daarnaar toe. Het is 15 minuten lopen enkele reis, maar ook dit is het wel waard. We kunnen heel dichtbij komen.

We rijden door naar Djapalonssandur beach iets verderop. Dit is een zwart kiezelstrand  tussen de rotsen. Je kan met een trapje naar beneden en zo op het strand komen. Vooral het geluid als het water de kiezels meeneemt naar zee is bijzonder (check video).

Na even gerelaxt te hebben op het strand, rijden we naar Hellissandur een dorpje waar in 2018 diverse graffitikunstenaars hun werken hebben mogen aanbrengen. We rijden een rondje door het dorpje om alle afbeeldingen te vinden.

We rijden verder richting de Kirkjufellsfoss watervallen. Deze watervallen zijn één van de 10 mooiste watervallen van IJsland. Deze waterval bestaat uit twee trappen en dat maakt deze zo bijzonder. Het is ook erg druk ondanks  dat het al einde van de middag is.

Na de watervallen rijden we nog door naar Stykkishólmur. Stykkishólmur is een grote plaats op dit schiereiland. We rijden een rondje, maar er is niet veel te beleven. Na een bakkie koffie hebben we overleg of we hier eten of toch terug naar het hotel. Omdat we ook laat hebben geluncht kiezen ervoor om naar het hotel te rijden.

Aangekomen bij het hotel gaat de auto aan de lader en wij gaan ons opfrissen. We zijn vandaag een kleine 10 uur op pad geweest met een rondje van netto 3 uur rijden. Maar wel weer gave dingen gezien en gedaan. Morgen gaat de reis verder. We gaan morgen naar Reykjavik toe.

1. Kees en jannie:
    23 augustus 2022
    Weer een super dag gehad geniet er nog van veel plezier 😘
  2. Adrie en Leny:
    23 augustus 2022
    Geweldig, zo leuk om met jullie mee te reizen.
  3. Tesla 2 Iceland:
    23 augustus 2022
    Graag gedaan en zo zie jullie ook wat van de wereld toch? We doen het graag hoor.
  4. Randolph:
    23 augustus 2022
    Heel mooie foto’s. Ik geniet van de leuke ‘vers van de pers’ verhalen en foto’s als van een reisfeuilleton. Leuk om te kunnen volgen (en te herlezen). Goeie reis verder.
  5. Carla Huijser:
    24 augustus 2022
    Wat een geweldig mooie foto's, het schiereiland is echt wel een van mijn favorietjes :-)