Rondje om het Myvatn meer

19 augustus 2022 - Reykjahlíð, IJsland

Vanmorgen heerlijk wakker geworden na een nacht goed slapen. Na het ontbijt met een geweldig uitzicht bekeken wat we vandaag gaan doen. Het weer is zo zo! maar we kiezen ervoor om naar de krater Hverfell te gaan. Deze krater heeft een diameter van 1 kilometer. Aangekomen druppelt het een beetje dus de goede travelkleding gaat aan. En we beginnen de wandeling naar boven. Dit is een hoogteverschil van zo’n 100 meter dus het pad ernaartoe is best stijl en lang. Maar boven aangekomen is het uitzicht fenomenaal.

Wel is het serieus gaan regenen en we discussiëren even of we de krater rond gaan lopen. Het is een rondje van ruim 4 kilometer over de rand van de krater. Om ons besluit te ondersteunen gaat de zon schijnen en besluiten we het te gaan doen. Wat een gave wandeling is het. Best wel zwaar voor ons als platteland lopers. De ondergrond is los en de hoogste top is nog eens 80 meter hoger als waar we begonnen. Maar we hebben het gered en in 1,5 uur is de krater rond gelopen. We hebben regen, wind en zon gehad op onze wandeling maar nogmaals wat een gave ervaring. Als we terugkomen bij het beginpunt is het een stuk drukker geworden met mensen. Gelukkig waren we vroeg en hebben we veel het idee gehad dat we maar saampjes waren.

We gaan daarna naar Skútustadir, dit is een klein gehucht waar je om kleine kraters kan lopen. Na deze wandeling gaan we een stukje terug om even te lunchen bij Dimmuborgir. Dit is de rustplaats van de kerstmannen volgens de legende van IJsland. Na de lunch lopen we een rondje tussen de lavarotsen.

Daarna gaan we weer de weg op om het hele rondje om je het meer van Myvatn te doen. We stoppen om een ijsje te kopen bij een boerderij die dit zelf maakt van hun eigen melk. Daarna weer verder met het rondje. We kiezen ervoor gezien het regenachtige weer om de berg Vindbelgjarfjall niet te beklimmen en rijden door naar de plek waar de Amerikaanse en Europese aardlagen tegen elkaar staan. Dit zorgt ervoor dat er een scheur is ontstaan in de aarde. Daarbij zit ook de warmwatergrot Grjótagjá waar je wel in kan kijken, maar niet in kan zwemmen.

De weersvooruitzichten voor de rest van de middag zijn niet super, waarop we besluiten om rond 16 uur richting hotel te gaan. Autootje aan de oplader en wij gaan even relaxen en een saunaatje pakken. Vanavond eten we in het hotel dus een easy avondje.

Morgen gaan we de eerste geplande activiteit doen en dat is walvis kijken. Hiervoor gaan we naar Husavik toe, maar niet over de makkelijke weg van 57 km en 54 minuten. Nee we gaan off road (nou ja een niet geasfalteerde weg) en dit is een trip van 2,5 uur en ongeveer 170 km. Maar als het goed is gaan we gave dingen zien. Maar een en ander is zoals altijd afhankelijk van het weer.

1. Ome Joop en tante Janny:
    19 augustus 2022
    Geweldig indrukwekkend allemaal! Wat is het toch een bijzonder land!
  2. Yvonne:
    Weer prachtige foto's
  3. Pa en ma:
    19 augustus 2022
    Pa vind de foto's prachtig ik ook hoor.
    Ga nog maar verder genieten van jullie vakantie Groetjes Pa en Ma.
  4. Theopodt:
    21 augustus 2022
    Hoi Raymond, nog een tip: wij waren in 2019 in hotel Hjaltery. Van daaruit 1 km naar de fjord en daar kun je direct vanaf de kant bultruggen spotten. Maar op een bootje, de Knorrin, is het nog leuker.
    Jullie verhalen leveren veel heimwee op naar het mooiste land waar ik ooit geweest ben.