Van Seyðisfjörður naar Mývatn

18 augustus 2022 - Reykjahlíð, IJsland

Gisteren na het uitvaren merkte we al dat de wind aantrok en in de loop van de avond werd dit windkracht 7/8 denk ik. Dit geeft golven van zo’n 2 meter hoog. Dit doet zelfs iets met de grote boot waar we mee op pad zijn. De nacht is wat onrustig verlopen qua slapen. Maar verder wel goed. Dan maar om 6 uur (Faeröer tijd) eruit om te douchen en te ontbijten. We arriveren om 8:30 uur (IJslandse tijd) aan de oostkant van het land. In IJsland is het 2 uur vroeger als in Nederland.

Zoals het de hele tijd is zijn we exact om 8:30 uur aan de kade. Rond 8:40 uur rijden we van de boot af. We rijden in een lange rij auto’s, motoren en off road wagens het dorp uit. Al snel worden de auto’s in tweeën gesplitst. De zuidelijke route rijders en de noordelijk route rijders. Wij horen bij de laatste groep. Al snel zien we onze eerst waterval, waar iedereen stopt, en wij ook. Daarna rijden we door en komen aan op de R1. De R1 is de enige “snel”weg die het hele eiland rond gaat. Alle wegen zijn hier direct of indirect op aangesloten. Na een kilometer of 30 rijden komen we weer langs een waterval, de Rjúkandi waterfalls, die spectaculair is. Check de foto’s en filmpje.

Na deze stop rijden we door richting het plateau die op 500 meter hoogte ligt. Hier lijkt het net alsof je op de maan rij, er groeit eigenlijk niets. Er woont niemand en er leeft geen beest lijkt het.

Op het plateau heeft boer Steinsson zijn boerderij met kerkje gebouwd. De weg ernaartoe is een 6 km lange verharde puinbaan. Rustig aan rijden we erover heen.

Na het bezoek aan boerderij met kerk gaan we weer verder richting onze eindbestemming Myvatn. Maar op de weg ernaartoe komen we nog langs de grootste aardwarmte centrale van IJsland. Hier wordt met warmwater die verwarmt wordt door de lava die hier onder de oppervlakte is stoom gemaakt. Die drijft een turbine aan en daarmee genereert deze centrale 200 MW aan stroom. Bij deze centrale vind je ook Krafla vulkaan.  Deze vulkaan is voor het laatst in 1984 uitgebarsten en je kan over de lava lopen. Nog steeds komt er veel stoom en andere prut uit de aarde. Het is een aardige wandeling, maar het is het wel waard.

Bij de Krafla vulkaan ligt ook het meer met blauw/groen water. Hier rijden we ook nog naartoe om dit fenomeen te bewonderen. Na dit alles koersen we via tussenstop bij supermarkt door naar het hotel Foss in Mývatn. Hier checken we in. We blijven hier twee nachten.

Vanavond gaan we naar de Myvatn natural baths. Dit is door de aarde verwarmt water wat een spa is geworden. Hier gaan we ook eten. Heerlijk even ontspannen.

1. Greet:
    18 augustus 2022
    Leuk om dit allemaal te volgen
    Gr Greet Kapel
  2. Adrie en Leny: