Dag 2 op de Faeröer eilanden (noord- en oostkant)

16 augustus 2022 - Runavík, Faeröer

Zo dag 2 op de Faeröer eilanden is een feit. Vanmorgen lekker op tijd opgestaan en ontbeten. Na het ontbijt de spullen in de auto. Vandaag rijden we lekker een rondje over de eilanden.

We rijden van Gjogv, naar Funnings, naar Klaskvik, door naar Viðareiði, terug over Kunoy, waarna we richting Runavík rijden.

Runavík is een levendige plaats, waar we vanavond ook blijven slapen. We hebben niet veel actieve dingen gedaan vandaag, maar wel bij elkaar 6 van de 18 eilanden bezocht. De andere eilanden moeten met ferry’s worden bezocht, daar hadden we geen zin in en tijd voor.

Om de andere eilanden te bereiken hebben we diverse tunnels moeten nemen. Sommige van de tunnels zijn onder de zeearmen door gegraven en gaan soms best diep. Andere tunnels gaan dwars door de bergen heen. Enkele van de (zee)tunnels zijn toltunnels en andere hebben maar weer één baan, dus opletten geblazen of er geen tegenligger aan komt.

We hebben echt mooie natuur gezien en natuurlijk heel veel schapen. Wij kunnen onafhankelijk bevestigen dat er op de Faeröer meer schapen leven als mensen. Toch realiseer je je ook hier weer dat de mens wel bijna overal komt en zijn afdruk achterlaat.

Morgen helaas al weer de laatste dag op de Faeröer eilanden. Morgen rijden we van Runavik richting Tórshavn. We zullen ‘s morgens een bezoek brengen aan Kirkjubøur en daarna terug naar Tórshavn. Hier gaan we de stad nog even in, daar hebben we ons op de eerste dag geen tijd voor gegund. Rond 16 uur moeten we ons weer melden in de haven voor het inschepen aan boord van de ferry die ons naar IJsland zal brengen, maar daarover morgen meer.

Vandaag was de snellader vlakbij het hotel. De auto, na het inchecken bij het hotel, daar geparkeerd en het laden gestart. Nu gaat alles wel in één keer goed. Auto zal er een uurtje staan om weer vol te raken, dus wij gaan ons vermaken in het dorpje.

Vanavond eten we in het hotel, omdat het anders pizza of kebab of zoiets wordt.

1. Cris:
    16 augustus 2022
    Super leuke reis zo! Leuk om mee te genieten! Veel plezier nog.
  2. Pa en ma:
    16 augustus 2022
    Ziet er weer goed uit geniet maar.
    Groetjes van pa en ma.
  3. Yvonne:
    17 augustus 2022
    Wat een gave reis zijn jullie aan het maken. Goede reis naar Ijsland.